.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رسانه ملی و فرهنگ تازی بجای فرهنگ سازی!

شمال نیوز: بدون شک درجهان پرشتاب و دهکده جهانی امروز رسانه های جمعی بویژه تلویزیون به دلیل جذابیت و ویژگی های انحصاری تکنولوژی که دارد، موثرترین عامل در فرهنگ سازی، آموزش، اطلاع رسانی و ایجاد وفاق ملی در هر جامعه ای راعهده دار می باشد.این رسانه جمعی به مانند شمشیر دولبه ای است که هم می تواند بنیادهای تفاهم و وحدت ملی را در سطح کشور تقویت وتحکیم نموده و هم می تواند در جهت تخریب و تزلزل آن گام بردارد.به دیگر سخن هر آنچه از این جعبه جادو پخش می شود می تواند بازتاب واقعی از یک جامعه جلوه داده شوداز این رو می طلبد که مدیران و دست اندرکاران آن با دقت و مسئولیت پذیری نسبت به ساخت و انعکاس برنامه های آن نظارت نمایند.

متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل اهمال مسئولین صدا وسیما ،ظواهر و پوسته سرگرم کننده برخی از سریال ها بر محتوای آموزشی آن پیشی گرفته و زمینه تاخت وتاز به بعضی از قومیت ها را فراهم آورده است که از مصادیق بارز آن سریال های : "پایتخت" و "سرزمین کهن" بوده است. البته بواسطه حساسیت به موقع مردم ، مسئولین ونمایندگان استانهای بختیاری نشین از ادامه پخش سریال سرزمین کهن جلوگیری به عمل آمد وحتی کارگردان ومسئولین ارشد صداوسیما با اذعان به ایجاد سوء تفاهم از مردم بختیاری عذر خواهی نمودند ودر مقابل سریال پایتخت همچنان در شمارگان جدید ساخته وپخش می شود؟!!!

اینکه به لحاظ هنری چه رابطه ای بین "عنوان" پایتخت و استان مازندران وجود دارد ،محل بحث ما نیست.چون از نظر داستانی سریال از مشکلات مهاجرت خانواده ای از شهر علی آباد که واقع در استان گلستان است شروع وبه تهران ختم می شود که ربطی به استان ما ندارد. از طرفی در سری دوم نیز که ظاهرا داستانش از سوادکوه شروع شده وبه جزیره قشم ختم می شود هیچ ربطی به پایتخت ومشکلات آن ندارد و داستان سری سوم آن نیزنامشخص است . اما آچه که مسلم است سریالی سرگرم کننده با آمیزه هایی از طنز غیر فاخر و با تقلید بسیار محدود از چند جمله مازندرانی ساخته شده است که مردم فهیم مازندران را به ساده لوحی و ساده انگاری در مواجه با قضایا ومشکلات اجتماعی متهم می کند به طوری که مورد مضحکه و خنده هم وطنان ما در اقصی نقاط کشور را آن هم در زمان پربیننده ایام عید فراهم آورده و می آورد.

به راستی صدا وسیما و این رسانه ملی که با بودجه عمومی وبیت المال اداره می شود و باید در جهت وفاق ملی همت گمارد چرا دانسته و ندانسته باید قدم در راهی بگذارد که در جهت تخریب منش ملی گام بردارد؟ جامعه شناسان در بیان اهمیت و تعریف منش ملی می گویند: منش ملی به شخصیت بنیادین مردم یک کشور اطلاق می شود. چنانچه منش ملی درست فهمیده شود، می توان پیش بینی کرد اعضای یک جامعه معین ، چگونه به موقعیت ها واوضاعی که با آن مواجه می شوند ،پاسخ خواهند داد. به همین دلیل است در هنگام بروز تخاصم وجنگ بین دو کشور،فرماندهان و برنامه نویسان با شناخت منش های قومی و شخصیت جمعی هر ملت به دنبال طرح حیله های جنگی،تبلیغات و فشارهای روانی بمنظور شکست طرف مقابل خود هستند.
همان طوری که می دانیم اقوام مختلف ایرانی در یک فرایتد طولانی ، انسجام و وفاق ملی خود را به دست آوردند و آن را در فراز ونشیب های تاریخی حفظ کردند وارتقا دادند از این رو شناخت عوامل ایجاد کننده وحدت برای جلوگیری از بروز تفرقه وناامنی های اجتماعی وسیاسی ضرورت پیدا می کند .
متاسفانه در سالیان اخیر صدا وسیما با تمسخر برخی از قومیت ها بویژه استان تاریخی و علوی مازندران در جهت تخریب فرهنگ والای مردم این منطقه گام برداشته واز طرفی با پخش سریال های افسانه ای وکذایی خارجی چون جومونگ و...به اسطوره سازی بیکانگان برای فرزندان این مرز وبوم با فرهنگ وپرگوهر پرداخته است. آنچه که فردوسی پاکزاد درصدها سال پیش از آن بیم داشت امروزه رسانه ملی بر سر ما آورده است :

دراین خاک زرخیز ایران زمین نبودند جز مردمی پاک دین

بزرگی به مردی وفرهنگ بود گدایی در این بوم وبر ننگ بود

از آن روز این خانه ویرانه شد که نام آورش مرد بیگانه شد


به راستی شورای نظارت بر صدا و سیما چه می کند؟ آیا همین که صدا وسیما با پخش مصاحبه های دست چین شده به منتقدان سریال پایتخت ودیگر برنامه های سیاسی و اجتماعی سریالی خود به صورت یک طرفه پاسخ می دهد و به نوعی به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک می کند ، کافیست ومشکل خاتمه می یابد؟ اینکه جمعی از مدیران استان که به خواهش مسئولین صداوسیما در پشت صحنه سریال حاضر شده وبا آقا نقی و عمو پنجعلی عکس یادگاری گرفتند مشکل حل می شود؟ البته این آفت مسئولین استان ما است که به دستورات دیکته شده مرکز بدون توجه به مشکلات عدیده استان تن داده و می دهند وکوچکترین مقاومتی در مقابل تصمیمات غیر منطقی در عرصه ملی نمی نمایند کما اینکه در الحاق بخشی از خاک استان ما به تهران وسمنان و گلستان واکنش جدی نشان نداده اند اما اگر مسئولین صدا وسیما و عقلای فرهنگی قوم وکشور به خودشان نیایند با تکه وپاره کردن فرهنگ وقومیت ها جز بذر نفاق و تشتت بر پیکره وفاق ملی نمی ریزند و کاری که دشمن در طی سالیان متمادی و حتی جنگ هشت ساله نتوانست به آن برسد به دست خودانجام خواهند داد. باشد که از خواب غفلت بیرون آیند و فرهنگ تمام این مرز پرگوهر را پاس بدارند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 11 اسفند 1392
بنده با نظر سایت شمال نیوز موافقم و با پخش سریالی که فرهنگ غنی مردم استان ما را به سخره میگیرد مخالفم همیشه صدا و سیما با مصاحبه های خود ساخته اشتباهات خود را توجیه میکند اما مسئولین و نمایندگان نباید در مقابل این اهانتها سکوت کنند
نا شناس 11 اسفند 1392
من دارم به این نقطه میرسم که اقای ضرغامی و برخی معاونینش تابع انگلیس باشند
نا شناس 12 اسفند 1392
راه حل چیه؟ چه طور میشه جلوی این اهانت رو گرفت؟
نا شناس 12 اسفند 1392
آقا حرف الكي نزنيد

سريال بسيار خوبيست
منم مازندرانيم
اين حرفا چيه
همتونو جو گرفته
نا شناس 12 اسفند 1392
این چندمین مقاله است که در این مورد بخصوص، شمال نیوز پخش میکنه؟!؟! آقا چه فایده !؟؟! یکی نیست به من بگه؟!!!!!!!
عید میاد و بازم این سریال پخش میشه (با وجود اینکه حداقل دو سوم مازندرانیها از این موضوع ناراحتن )
نا شناس 12 اسفند 1392
آيا واقعا صدا وسيما قصد اهانت به مردم مازندران را داشته است؟ ما ابتدا بايد اين سئوال را از خودمان بكنيم بعد نظر بدهيم. ما تهراني ها بعضا از خطاهايي كه نيتي در پست آن نيست به عنوان سوتي ياد مي كنيم .شايد صدا سيما اينجا سوتي داده است و قصد توهين به هموطنان عزيز مازني من كه خيلي دوستشان دارم نداشته باشد.البته مي گوييد چند تا سوتي تعدادش زياد شده ولي من مي گويم كار هرچي بزرگتر باشه و ديكته هر چي سخت تر باشد غلط آن بيشتر است. به هر تقدير اين رسانه هزاران كارمند و متخصص دارد هر كدام در اين فرايند نقش دارند.شما خطا هايشان را ببخشيد اين را مي گويند بزرگواري
نا شناس 12 اسفند 1392
سیدهادی حسینی که تنها کسی بود که صدای مخالفت خود را سر داد ولی متاسفانه صداو سیما مدتهاست که وی را ممنوع التصویر کرده و از وی خبری پخش نمیکند.
نا شناس 12 اسفند 1392
تنها با همدلی مسئولین این سریال پخش نمی شود...
نا شناس 14 اسفند 1392
در همین مورد نشریه اخبارمازندران درتاریخ یکم بهمن گزارش جالب وسرمقاله فاخری را به چاپ رسانده که یشنهاد می کنم چاپش کنید
سامان محمودی 16 اسفند 1392
به نظر من هنوز فرهنگ تماشای تلویزیون و سینما در کشور ما جا نیافتاده که همه چیز را به خودمان می گیریم و آن را توهین به فرهنگ و لهجه مان تلقی می کنیم یادش بخیر فیلم شوکران بهروز افخمی جامعه پرستاران آن را توهین به خود تلقی نمود گیلکی حرف زدن عمو پوررنگ را مصداق توهین به گیلانیان برشمردیم روزگارکهن را توهین به بختیاری ها و پایتخت را توهین به مازندران و مازنی ولی به این نکته هم توجه کنیم کسانی که تا دیروز نمی دانستند علی آباد کجاست الان در سفرشان به شمال کشور سری به این شهر هم می زنند چرا رفتار سه نفر آدم را به کل سرزمین مازندران بسط می دهیم یعنی اگر در جراید و رسانه ها خبر از دستیگری قاتل یا دزدی را در استان بدهند به این معنی است که کل مردم آن استان قاتل و دزد هستند پس بیاییم این حساسیت ها و تعصب های کورکورانه را از خود دور کنیم
نا شناس 18 اسفند 1392
دوست عزیز چرا قیاس مع الفارق می کنی اینکه سریالی ساخته میشود وبه فرهنگ وشعور مازندرانی ها توهین میشود دیگر دو نفر وسه نفر ندارد با یک تفنگ هم میشود هزاران نفر را کشت ودر خصوص بزهکاری که گفتید این یک معضل اجتماعی برای تمام جوامع است بنابراین ارتکاب آن توسط یک نفربرای کل مردم یک منطقه نوشته نمی شود
امین 18 اسفند 1392
از ماست که بر ماست

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.067 seconds.